Tutorial 4 : Border pada Title Post dan Sidebar Title

Assalamualaikum and hello peeps ! Hari ni aku nak ajar korang macam mana nak buat border pada title post and sidebar title. Alaa, kacang jer ni. Kalau korang nak contoh, tengok la title post aku, ada borderkan? Sidebar title pun ada. Cuma beza nya, border title post aku cuma ada kat bawah jer, kalau sidebar title aku semua ada. Kiri, atas, kanan dan bawah. Okay, jom mula :-

1. Login ke blogspot > Template > Edit HTML > Tick Expand Widget Templates.

2. Cari code di bawah :-

h3.post-title { -untuk Picture Window Template- | .post-title { -untuk Denim Template- | h3.post-title, .comments h4 { -untuk Simple Template-
3.  Dah dapat cari ? Kalau dah, copy code ni pulak :-


border-bottom:  4px solid #00ff00;

4. Dah? Korang pastekan code tu kat bawah code yang korang dah cari tadi tu :-




5. Kalau korang nak setiap sisi post korang tu ada border, korang copy jer code yang saya suruh pastekan tu. Cuma korang kena tukar bottom dia  -right, left, top. Tu jer yang korang mesti ganti dengan bottom tu.-

6. a) Warna biru : Saya dah jelaskan.
    b) Warna merah jambu : Tukar dengan bentuk border yang korang  suka -dashed, dotted, solid- 
     c) Warna kuning : Tukarkan kepada warna border yang korang suka

7. Save dan lihat la hasil nya =)
 

No comments: